Rabu, 8 Mac 2017

Ulasan Novel Sweet Dreams by Acik Lana

Hi..
Hari  ni nak ulas novel yang baru aje aku tamatkan pembacaannya... Sweet Dreams karya terbaru Acik Lana, jugak salah seorang penulis kegemaran aku. Boleh dikatakan kalau ada novel karya Acik Lana.. memang aku akan beli. kecuali novel Perempuan Yang Paling Aku Cinta (PYAP). Haa.. novel tu memang tak ada, dan rasanya tak akan dapat aku bacalah kecuali sedikit ceritanya yang aku dapat nikmati dekat blog Acik Lana. .. ending dia tak tau apa.. sebab Acik Lana cakap kalau nak tahu kenalah beli novel tersebut! Masalahnya, masa aku cari, novel tu dah menjadi rare.. dan harganya di pasaran melampau-lampau pulak! Tak pelah.. (muka pasrah)
Ok.. berbalik pada cerita Sweet Dreams ni.. satu cerita yang santai. Cara penulisan yang agak lari dari kebiasaan. Selama berkecimpung dengan dunia novel ni, satu perkara biasa membaca novel yang mencampuradukkan Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris dalam satu cerita. Acik Lana pun tidak ketinggalan, tapi agak luar biasa bila mendapati perkataan yang agak panjang samada dalam Bahasa Melayu atau English, (selalunya Englishlah) telah dipendekkan dan digunapakai dalam novel ini. Contohnya "your all" telah dipendekkan menjadi "uolls". Aku terkejut jugak bila bertemu perkataan ini dalam novel karya Acik Lana. Lari dari kebiasaan seorang penulis yang ada nama besar dalam dunia novel cinta. Bolehlah untuk "mencantikkan" dan mengadakan perbezaan dari novel sebelum ini!
Berbalik pada novel Sweet Dreams.. macam yang aku tulis tadi, ini satu cerita yang santai. Kisah seorang pelukis bernama Qash Adam yang selalu mendapat mimpi tentang kejadian buruk yang bakal menimpa orang-orang yang rapat pada dia. Dan kerana kekerapan mimpi itu berlaku, menyebabkan dia semakin cekap menjangka masa bila dan dimana peristiwa itu bakal berlaku! Mimpi yang dia alami menjadikan dia berbeza dan menyebabkan dia tersingkir dari keluarga dan memburukkan keadaan, Qash Adam kini bersendirian setelah kehilangan kedua ibu bapa dia dalam kemalangan, sesuatu yang yang dia tidak pernah mendapat 'petanda' saat berlakunya kehilangan kedua orang tua dia dalam satu kemalangan kereta! Dan kerana itu, Qash Adam dipersalahkan. Tertekan walau diback up datuk yang menjaga, Qash Adam akhirnya terpaksa bergantung dengan ubat tidur bagi membolehkan dia lena!. Tidak tahan tekanan yang diterima menyebabkan dia ke Kuala Lumpur bagi membina kerjaya sebagai pelukis jalanan dan akhirnya berjaya sebagai seorang pelukis yang terkenal dan misteri hidupnya! 
Selama bertahun-tahun Qash Adam menghadkan hubungan dia dengan orang luar, membina kerjaya sendiri sebagai pelukis  tersohor, lebih dikenali dalam dunia lukisan dengan nama Q Adam, misteri hidupnya menjadikan karya Qash sangat bernilai. Hubungan Qash dengan manusia cuma terhad kepada 4 orang sahaja!. Mr Lee- agen menjual lukisan dia, Fieza- PA yang sangat mengilai dia dan satu-satunya perantara antara dia dengan dunia luar! Serta dua orang tukang cuci dan pembantu rumah yang datang untuk mengemas dan menyediakan hidangan tengahari setiap hari. Malangnya kebiasaan hidup dia tu mula "lari" bila Qash Adam kerap bermimpi melihat kejadian buruk yang bakal menimpa Puteri! Seorang perempuan yang langsung tidak dia kenali!
Namanya Puteri.. seorang perempuan yang 'clumsy". Berkerja sebagai PA seorang bos tua di sebuah syarikat penerbitan! Kerana selalu bersikap kelam kabut dan mudah 'accident', samada dengan tiang, terpelecok, jatuh longkang atau pun dinding!, Puteri menjadi mangsa umpat dan buli rakan sekerja. Bagi rakan sekerja Puteri, kehadiran Puteri lebih banyak membawa kecacatan majlis dan merosakkan reputasi syarikat.
Dan kerana itu, Puteri jadi pelik bila mendapati beberapa siri kemalangan yang boleh dikatakan "berat" tiba-tiba sahaja telah ada superhero yang menyelamatkan dia! Puteri tidak mengenali langsung superhero yang dikategori kacak tetapi sombong! Cuak dan takut, keadaan menjadi buruk bila tugasan yang diterima bagi menyelamatkan kerjaya Puteri yang terancam dek setiausaha yang seksi dan jelita bernama Melissa, yang sedang cuba mengambilalih tempat Puteri, adalah dengan cara memujuk Q Adam untuk menjadi cover majalah syarikat mereka!
Ketika sessi memujuk Q Adam,yang diadakan di rumah Qash, Puteri terkejut dan mula menyedari Qash adalah Q Adam. Dan Puteri bertambah terkejut bila menjumpai lukisan potret seorang perempuan yang berpakaian seksi dan sangat-sangat menyerupai dirinya dan ia hasil tangan Qash!
Menganggap Qash adalah stalker, mereka akhirnya kerapkali bertemu, terutama bila Qash bersetuju menjadi cover majalah penerbitan syarikat tempat Puteri berkerja.
Dianggap sebagai stalker oleh Puteri, Qash tetap bersikap melindungi Puteri dari apa jua bencana, termasuklah menyelamatkan Puteri dari menjadi mangsa pemerdagangan manusia. Papa Puteri telah menjualnya demi melangsaikan hutang dan Qash telah datang menyelamatkannya! Dengan niat untuk melindungi mereka akhirnya berkahwin walau  tanpa cinta. Perkahwinan yang penuh dengan rencah, dari kisah Puteri yang terlampau baik, dan sentiasa mempercayai orang terutama papanya walau si papa pernah hampir-hampir menjualnya sehinggalah kisah potret seksinya yang telah tular hanya kerana tersilap dihantar ke pameran lukisan, dan lebih haru potret itu telah dicuri, hubungan Qash dan Puteri terus mekar dengan kasih sayang. Dan tanpa Puteri sedar, dia telah mengubah hidup Qash! Menukar diri Qash menjadi lelaki yang penuh dengan rasa kasih dan cinta.
Best cerita ni, bahasa santai dan pengakhiran yang tidak terduga. Suspek yang mencuri lukisan tu mula-mula memang aku jangka sama seperti yang Qash tuduh, rupanya tersasar! Hish, pandai Acik Lana ni tau! Apa-apa pun tahniah untuk Acik Lana untuk sebuah novel yang best.! dan juga bakal bertukar status iye.. Selamat Hari Wanita !

12 ulasan:

  1. ini bukan ulasan kak... ini akak dah cerita satu novel.. adehh

    BalasPadam
  2. hehehe.....dah tau separuh cerita....kalo sambung lagi sedikit ulasan dah tau dah ceritanya.....

    BalasPadam
  3. Wlupn da tau dspruh crta tp makin xcted nk tgk drama sweet dreams🥰

    BalasPadam
  4. Kak please kak, nak tau last skali hero mati x?

    BalasPadam
  5. Janganlah..sweet sangat tengok Putri dgn Qash Adan

    BalasPadam
  6. Sya nak tahu ending dia kak. Kalau boleh qash kwin dgn puteri. Cempaka dgn karl

    BalasPadam
  7. Qash Adam & puteri akhirnya kawin???

    BalasPadam
  8. Ceta laaa...qash n putri kawin x ye?sedih la klu ending mrk x kawin..

    BalasPadam
  9. Salam. Novel ini telah saya miliki 2 tahun lalu. Amat menarik. Puteri memang berkahwin dengan Qash Adam. Amat menarik. Tahniah kepada puan Acik Lana. Salam :)

    BalasPadam