Rabu, 1 Mac 2017

Ulasan Novel Sentuhan Kecundang by Hani Fazuha

Hi..

Hari ni nak cerita sikit pasal novel Hani Fazuha. Ni salah seorang penulis yang menjadi kegemaran aku. Banyak jugak novel hasil tulisan dia yang aku miliki. Ada yang limited edition punya... huhuhu
Ok.. Novel yang aku nak ulas ni bertajuk Sentuhan Kencundang. Pun Limited Edition..
Novel ini mengisahkan tentang Farah Arlina yang tiba-tiba dibawa pulang ke rumah keluarga Hafif  Hudzairi dan diakui sebagai isteri. Kehadiran Arlina ini ada pro dan kontranya. Antaranya ialah..
1. Arlina diterima baik oleh mentua.. si ibu Hafif yang berlapang dada menerima Arlina dan bapa mentua yang diam dan mengharapkan si anak keduanya ini pandai mengemudi rumahtangga sendiri tanpa campur tangan dari keluarga 
2. Si Abang sulung bernama Zarief Amzar yang pendiam dan lebih banyak bermuka serius. Berkerja sebagai Arkitek dan memiliki firma sendiri. Hidupnya nampak mewah dan Arlina nampaknya 'gerun' dengan sikap si Along ini, pandangan matanya yang penuh dengan rasa "sesuatu" pada setiapkali memandang Arlina.
3. Si adik ipar perempuan iaitu Haleeda dan Suzie yang kurang senang dengan Arlina kerana asal keturunan Arlina tidak diketahui.
Dan peliknya Arlina sentiasa tenang menghadapi situasi serba tak kena itu. Dugaan rumahtangga mula melanda bila Hafif mengikut Zarief ke Kuala Lumpur dengan alasan mencari kerja dan akhirnya meninggalkan Arlina pada keluarga dia untuk dijaga dengan janji suatu masa nanti dia akan pulang menjemput Arlina.
Masa berlalu, hampir 6 bulan ditinggal, Arlina sangat bertabah menahan asakan dan cemuhan dari adik ipar. Dalam masa sama menjadi kesayangan ibu mentua. Semua itu diperhati Zarief dengan berbagai persoalan dan pertanyaan tentang siapa Arlina sebenarnya. 
Tidak tahan menahan hati, akhirnya Arlina mencari Hafif di Kuala Lumpur, bersama Zarief yang diarahkan oleh si ibu mentua untuk menjaganya. Pertemuan dengan Hafif terus menutup pintu hati Arlina untuk meneruskan perkahwinan mereka. Akhirnya perkahwinan itu runtuh. Hati Arlina bulat meminta perpisahan tetapi hati Hafif luluh ketika melafazkan talak. Walaubagaimanapun, Arlina diminta untuk menetap di rumah keluarga Hafif sehingga habis iddah.
Lagi beberapa hari iddah habis, Arlina akhirnya mengambil keputusan untuk pergi setelah tidak tahan menerima asakan dan penghinaan dari dua bekas adik ipar perempuannya. Saat ingin pergi, Arlina terkejut bila menerima lamaran dari Zarief. Tergamam dan terkejut, bila Si Along yang selama ini adalah bekas abang iparnya  ingin menaik taraf hubungan mereka menjadi suami isteri. Memohon diberi  masa, akhirnya Arlina pergi sambil diiringi dengan air mata si ibu mentua.
Dan kembalinya Arlina ke Kuala Lumpur, membuka lembaran sejarah hidup Arlina, siapa dia yang sebenarnya. Arlina rupanya anak orang berada, mempunyai syarikat sendiri yang diwarisi dari arwah bapanya yang bergelar Tan Sri. Syarikat itu yang kini dijaga oleh seorang proksi yang sangat amanah dan melindungi Arlina dari gangguan  bapa dan abang tiri. Ibu Arlina berkahwin dengan kawan baik arwah bapanya yang mempunyai dua orang anak tiri. Dan sedang merencanakan masa depan Arlina, berhajat menyatukan Arlina dengan abang tirinya bernama Megat bagi memboleh Megat masuk dan mempunyai kuasa di dalam Syarikat yang saham terbesarnya dipegang oleh Arlina.
Dan Arlina akhirnya mengetahui, perkahwinan yang diatur itu adalah satu rancangan yang diatur oleh bapa tirinya dan Megat bagi membolehkan mereka menguasai harta peninggalan arwah bapa Arlina. Berjaya mengelak dan melarikan diri dari Megat, dengan menyambung belajar di Australia, telah menemukan Arlina dengan Hafif yang ketika itu sedang melanjutkan pelajaran di sana.
Hafif di anggap sebagai hero, mereka berkahwin dan bersama Hafif,  Arlina berubah ke arah hidup yang lebih islamik.  Namun ada sesuatu tentang Hafif  yang Arlina rahsiakan. Walau cinta Hafif padanya menggunung, Hafif ada kekurangan sebagai suami. Itu yang membawa kepada patahnya cinta Arlina, kekurangan yang sukar untuk Hafif tinggalkan.
Kini setelah kembali ke Kuala Lumpur, Arlina sibuk menguruskan syarikat dibantu oleh proksinya, Dato Izhar sambil menyambung pelajaran yang tergendala separuh jalan kerana mengikut Hafif pulang ke Malaysia.
Urusan perniagaan menemukan Arlina dengan Zarief yang terkejut setelah mengetahui latar belakang Arlina. Penerimaan Zarief juga  dingin dan beku, lebih-lebih lagi bila Arlina mempergunakan Zarief untuk berlakon sebagai suaminya di hadapan ibu Arlina sendiri. Itu semua bagi mengelakkan Arlina daripada berkahwin dengan Megat!
Dan hidup Arlina menjadi rumit bila dia akhirnya ditangkap khalwat dengan Zarief, dan pada masa yang sama Hafif telah kembali, menuntut janji seorang Arlina jika Hafif berjaya mengubah dan membuang kekurangannya itu.
Tersepit.. dan apa keputusan Arlina iye? Berkahwin dengan Zarief yang kini menjadi lelaki yang dingin dan beku? Atau kembali pada Hafif? Haah.. nak tahu kenalah beli novelnya. 
Aku memang minatlah dengan gaya penulisan Hani Fazuha ni. Santai dan menghiburkan. Satu perkara yang aku sedari, Hani Fazuha ni gemar sungguh menggunakan nama Hudzairi untuk watak ciptaannya dalam  novel yang dia tulis. Ada apa2 ke? Huhuhu.. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan