Isnin, 22 Oktober 2012

Seminar Penanaman Pokok Stevia - Menjana Pendapatan Baru

Ceh, baca tajuk aje dah macam gempak... hehehe.. Sebenarnya pada 17 dan 18 Julai lalu, aku telah dipelawa oleh Unit Ekonomi dan Usahawan  untuk menyertai kursus penanaman pokok stevia bersama dengan Dr Zubir Yahya- pengasas Megaherbs.. di Lembah Bio-Tek, emmm kursus yang ok, belajar menanam pokok stevia.. ala pokok yang boleh menghasilkan gula tu, nama saintifiknya stevia raburdi.. seronok jugak menanam pokok ni walau aku yakin 80% yang pokok aku tu tidak akan hidup punya.. kalau hidup pun kemetot aje.. Kalau sekarang ni aku tanam pokoknya adalah tingginya 10cm.. 2 tahun akan datang pon tingginya 10cm jugak.. kata orang tangan aku "panas"..
Sepanjang kursus, dapat belajar startegi pemasaran, mencari pendapatan baru terutama jika berminat dengan pokok stevia boleh ikuti kursus penuh dengan Megaherbs ni.. tak mahal RM1500 sahaja dan ada kontrak pemasaran dua tahun. Anak pokok stevia dibekalkan sebanyak 50 pokok.. Aku ni, cukuplah dgn 2 anak pokok yang dihadiahkan selepas habis kursus.. itupon belum tentu hidup sebab aku ni mudah lupa nak menyiramnya terutama penjagaan anak pokok stevia ni cerewet wooo. Yang bagusnya kursus ni, kita dibekalkan dengan peralatan.. lengkap untuk bertani.. hehehe.. boleh ler aku gembur-gemburkan tanah dalam pasu.. ini pokok bunga aku ler..
Paling best.. kursus ni dibuat kat Lembah Bio-Tek.. satu tempat yang aku teringin sangat nak pergi.. akhirnya tercapai jugak hajat dihati.. oooo macam ni aje tempatnya.. cantik, penuh dengan pokok buahan2.. ada rambutan, nangka, longan, kelapa madu..dan macam-macam lagi ler.. ada ternakan kambing, lembu dan ayam. Ia adalah pusat sehenti untuk tanaman dan ternakan di bawah kendalian Pejabat Peladang Negeri Johor. Punyalah best kawasan ni.. pukul 12.30 tgh.. suasananya macam baru pukul 10.00 pagi..
Aku dimaklumkan yang Lembah Bio-Tek ni ada juga membuka pintunya untuk pelajar-pelajar sekolah bercamping.. atau badan-badan korporat nak buat program seperti membina insan.. boleh dibuat disini.. murah aje.. RM30.00 sekepala.. tapi makan lain harga.. kalau nak disediakan makan.. akan dikenakan harga berlainan bergantung kepada menu dia...
Aku paling suka bab makan dia.. fuh best betul makan tengahari dia.. hari pertama lauk ikan goreng talapia cicah sambal kicap.. besar giler ikan tu.. seseekor aje aku menghabiskannya.. penuh pinggan.. dan hari kedua pulak lauk sepecial dia.. ikan patin masak lemak.. sedap sungguh... nasib baik tak ada hari ketiga.. kalau ada mahunya keluar lauk daging kambing panggang.. hehehe. Walau ikan jenis air tawar, tapi tak de hanyir punya.. rupanya air kolam ialah air dari gunung yang dialirkan.. patutlah.. Apa-apapun kat bawah ni gamabar2 yang sempat aku ambil dari tempat aku berkursus.. yang lain tak sempat pulak.. almaklumlah tak sempat dan tangan pon penuh.. penuh dgn ole2 dari Megaherbs.. dan juga sempat membeli buah2an yang memang dijual murah kat situ.. RM1.00 untuk sekilo.. sapalah yang tak tergoda.. segar dari ladang.. hehehe.

Salah satu pemandangan yang cantik - Lembah Bio Tek

Tempat Kursus - Betul-betul atas bukit yang diratakan dan dirikan bangunan untuk aktiviti

Ternakan kambing turut dilaksanakan

Aku suka pemandangan ini... hehehe

Kesian pokok yang aku tanam ni... sah kalau aku datang lagi dalam 2-3 bulan, macam ginilah jugak tinggi pokok tu.. Nampak tak kat belakang tu pokok stevia yang dah berbunga.. bunga dia pon manis

Tiada ulasan:

Catat Ulasan