Selasa, 23 Oktober 2012

Ngerinya....

Pagi ni masa hantar Raudhah ke TAJ, dalam perjalanan kami terserempak dengan sekumpulan budak-budak Sekolah Menengah yang berjalan kaki ke Stadium.. Stadium ni terletak berdepan dengan Sekolah Agama dan TAJ.
Meihat wajah mulus dan polos bebudak ni berjalan kaki pagi2 memang sangat-sangat mendamaikan jiwa.. Masih mentah lagi... sedang aku leka tetiba abg suami naik angin.. "Hoi merokok ke?" jerit dia.. Tersentak, cepat-cepat aku pandang kat tempat yang abg suami pandang.. Aku melihat dua tiga orang bebudak yang kelam kabut, aku nampak asap.. sah! memang diaorang ni sedang merokok!
Mujurlah abg suami tak berhenti.. kalau tidak mahulah kena makan penampar! anak sapalah ni?.. Manalah Cikgu diorang.. tak memantau ke? Lepas hantar Raudhah.. kitaorang patah balik ke tempat bebudak tu, Bila ditanya umur berapa.. baru tingkatan satu! Astagfirullah hil azim.. jauh dilubuk hati aku berdoa.. jauhkanlah perkara-perkara mungkar ni dari Raudhah dan Aiman.. bimbang aku.. iyelah kami kini ada anak kecil, tak tahu apa akan berlaku di masa depan.. Sebab tu panjang doa aku agar anak-anak aku terhindar dari sifat dan kelakuan buruk ini di masa depan.
Zaman sekarang ni susah kita.. dari pemerhatian aku, bila kita tegur sesuatu perkara buruk yang kita nampak berlaku di depan mata, tidak semua orang suka.. terutama jika ia membabitkan diri sendiri atau ahli keluarga, akan keluar ayat bisa macam "kubur sendiri2.. kau jaga kubur kau, aku jaga kubur aku.. jangan nak menyibuk! Dan paling aku takut bila terkeluar kata2.. sekarang ni boleh lah kau berlagak.. bising2 dengan aku.. kau jangan lupa kau ada anak.. jangan sampai anak kau nanti sama nasib macam aku.. dunia balas dunia tau!.. Iyelah setiap kata adalah doa.. (iye ke? ke hanya kata2 dari mulut seorang ibu?) aku silap kot.. Tapi rasanya kalau manusia dah tersinggung????.. boleh masin tak mulut dia?.. Ngeri aku bila kata-kata menjadi kenyataan dikemudian hari.. masa tu macam peribahasa.. menepuk air didalam dulang terpercik ke muka sendiri.. dan paling dahsyat.. saat musibah tiba.. oarng keliling ketawa sambil cakap padan muka! Tak sanggup aku nak menghadapinya..
Tapi bila dipikiq balik.. tak tegur karang, perkara mungkar tu dah jadi kebiasaan.. iyelah Nabi Muhammad SAW pernah bersabda.. dosa kecil kalau dilakukan hari-hari akan menjadi dosa besar.. Aku risau jugak.. kot2 berlaku tsunami ke apa ke.. Bandar Penawar ni dekat dengan pantai Desaru.. tak boleh ditolak-tolak kemungkinan itu.. Tengok Acheh.. tsunami tetap sampai walau rumah penduduk jauh berpuluh kilometer dari pantai.. Inikan pulak Bandar Penawar.. 4 kilometer aje dari pantai Desaru.. Ya Allah.. Selisih malaikat 44... kau jauhkan mimpi buruk ku ini..   amin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan